Initial training in Civic Education. A multiple case study in Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.26

Keywords:

Initial teacher training; citizenship; civic education; social sciences didactics

Abstract

The article is a multiple case study in three Initial Training in the Teaching of Social Studies and Civic Education of two Costa Rican public universities, where the purposes of the courses in the Civic Education component are described. In order to understand the initial formation and citizenship, we start from critical theories applied to the didactics of social sciences, based on formation models that include school culture and conflict as part of the factors that allow problematizing current citizenships. The methodology is qualitative with an interpretative-descriptive approach, and the analysis of curricular documentary sources (9 course programs) was proposed to study the type of citizenship promoted in initial training. The data analysis was carried out through a comparative matrix, which was triangulated from the data. The results show a mixture of positions on citizenship and its teaching, with an inclination towards liberal and republican discourses. In addition, teaching and evaluation methodologies are traditional. The main conclusion is that citizenship is a dynamic concept that is situated from historiographical visions, and converges between liberal, republican and critical approaches.

References

Blanco, L., Benavides, L., Gómez, V. y Murillo (2023). Entre la teoría y la práctica. El componente de educación cívica y los aprendizajes obtenidos por un grupo de estudiantes egresado del Bachillerato en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. (2023). Perspectivas, 26, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.26.10

Biesta, G. (2016). Democracia, ciudadanía y educación: de la socialización a la subjetivación. Foro de Educación, 14(20), 21-34.

Bisquerra, R. (coord.) (2012). Metodología de la investigación cualitativa. La Muralla.

Bran-Piedrahita, E., Godoy-Toro, N. y Monsalve-Ruiz, Y. (2021). Perspectivas conceptuales y experienciales de la educación política: una mirada desde el grupo “Educar para la Polis”. FORUM. Revista Departamento Ciencia Política, 20, 62-85. https://doi.org/10.15446/frdcp.n20.90963

Caballero, L., González, G., y Santisteban, A. (2020). La propuesta de ciudadanía radical y las representaciones sociales de estudiantes de bachillerato en Colombia. Sophia Austral, (26), 237-258. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-56052020000200237

Cavieres-Fernández, E. y Uzcátegui-Pacheco, R.A (2021). Problemáticas públicas como temáticas controversiales. Profesorado de historia y la enseñanza de la independencia nacional para la formación ciudadana en el Bicentenario de Chile. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.3

Comisión Compartida Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica. (2020). Reforma Estructural del Bachillerato y Licenciatura en Enseñanza de los Estudios Sociales y La Educación Cívica. Universidad de Costa Rica.

Creswell, J. (2014). Research designing. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. SAGE.

Delgado-Algarra, E. y Estepa-Gimenez, J. (2018). Ciudadanía y dimensiones de la memoria en el aprendizaje de la historia: análisis de un caso de educación secundaria, Vínculos de Historia 7, 366-388. http://dx.doi.org/10.18239/vdh_2018.07.20

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Freire, P. (2017). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI de España Editores S.A.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidos.

González Valencia, G. y Santisteban Fernández, A. (2015). El lugar de la memoria: una investigación sobre la formación del profesorado de ciencias sociales, Educação en foco, 19(3), 35-59

González Valencia, G. y Santisteban Fernández, A. (2015). El lugar de la memoria: una investigación sobre la formación del profesorado de ciencias sociales. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2015/201423/edufoc_a2015v19n3p35.pdf

Guevara- Pineda, E. (2021). Perspectivas, cambios y resignificación de la enseñanza de la historia en Honduras del Bicentenario. Perspectivas, 23, 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.23.4

Hernández-Monterroza, M. L. (2021). El Bicentenario de Centroamérica desde el enfoque de los jóvenes universitarios. Perspectivas, 23, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.23.2

Kerr, D. (1999). Citizenship Education: An International Comparison. https://www.seameo.org/img/Programmes_Projects/Competition/SEAMEOJapanESD_Award/2013_SEAMEOJapanESD_Award/pub/citizenship_no_intro.pdf

DW. (25 de enero del 2022). Informe Transparencia: la corrupción avanza en Centroamérica. DW Noticias en línea. https://www.dw.com/es/transparencia-internacional-la-corrupci%C3%B3n-avanza-en-centroam%C3%A9rica/a-60543706

Medrano, Al. (2021). Vivir hoy en una sociedad que históricamente ha sido construida sobre la violación de los derechos humanos. El racismo y el despojo de la humanidad de la población indígena en Guatemala. (2021). Perspectivas, 23, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.23.5

Meza Bolaños, R., Moya Fernández, Y., Cordero Benavides, J. y Calderón Her-nández, A. (2023). Representaciones sociales, subjetividades y territorio: La metamorfosis durante la formación inicial docente de estudiantes de I y IV nivel, en la Carrera de Enseñanza de Estudios Sociales y Educación Cívica. Perspectivas 27, 1-17. Recuperado de: https://doi.org/10.15359/rp.27.6

Molina, L. (30 de agosto del 2023). Desigualdad aumenta: el 10% más rico tiene 20 veces más ingresos que los más pobres. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/desigualdad-aumenta-el-10-mas-rico-tiene-20-veces-mas-ingresos-que-los-mas-pobres/

Montoya-Hernández, K. (2021). El bicentenario de la independencia en Honduras: reflexiones sobre la historiografía independentista y la enseñanza-aprendizaje de la historia. Perspectivas, 23, 1-24. https://doi.org/10.15359/rp.23.3

Morales Zúñiga, L. C. (2021). Politicidad nacional y transnacionalidad político-educativa: la Educación Cívica en Costa Rica 1886-2015 [Tesis doctoral], Humboldt-Universität zu Berlin. http://edoc.hu-berlin.de/18452/23633

Mouffe, C. (1999). El retorno de lo político: comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Paidós Ibérica.

Neima, G., y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-238). GEDIS

Ocampo, L- F. y Valencia, S. (2019). Los problemas sociales relevantes: enfoque interdisciplinar para la enseñanza integrada de las ciencias sociales. REIDICS, 4, 60-75. https://doi.org/10.17398/2531-0968.04.60

Pagès, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento Educativo, 30, 255-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9069832

Pagès, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento Educativo, 30, 255-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9069832

Ramírez Achoy, J. (2020). La formación inicial y las prácticas docentes como categorías de investigación en los Estudios Sociales. Perspectivas, 21, 1-24. https://doi.org/10.15359/rp.21.4

Ramírez Achoy, J. (2020). El pensamiento histórico en la formación inicial docente. Un estudio de caso en la Escuela de Historia de la Universidad Nacional en Costa Rica [Tesis doctoral]. Universidad Tecnológica de Pereira.

Ramírez Achoy, J. y Pagès, J. (2022). La enseñanza de la historia del profesorado en formación de Estudios Sociales en Costa Rica. En O. Y. Acuña y J. N. Guzmán (comp.). Voces de la enseñanza de la historia. Miradas cruzadas en torno a la didáctica de la historia (pp. 147-180). Editorial de Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Rancière, J. (1999). Disagreement: Politics and Philosophy. University of Minnesota Press. https://books.google.es/books?id=UEABQkE1uYMC&pg=PA21&hl=es&source=gbs_toc_r&pli=1#v=onepage&q&f=false

Sacristán, J. G. (1998). ¿Qué es una escuela para la democracia? Cuadernos de Pedagogía, (275). 19-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=36475

Sant, E. (2019). Democratic Education: A Theoretical Review (2006–2017). Review of Educational Research, 89(5), 655–696. https://doi.org/10.3102/0034654319862493

Sant, E. (2021). Educación política para una democracia radical. Forum. Revista Departamento de Ciencia Política, (20), 138–157. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.3102/0034654319862493

Sant, E. (2021). Educación política para una democracia radical. Forum. Revista Departamento de Ciencia Política, (20), 138–157. https://doi.org/10.15446/frdcp.n20.84203

Santisteban Fernández, A. (2021). Las contribuciones de Joan Pagès a la educación política: una obra imprescindible. Forum. Rev., 20, 233-248. https://doi.org/10.15446/frdcp.n20.92094

Santisteban, A. y Pagès, J. (2007). El marco teórico para el desarrollo conceptual de la Educación para la Ciudadanía. En J. Pagès y A. Santisteban (Coords.), Educación para la ciudadanía. Guías para Educación Secundaria Obligatoria (pp. 1-14).

Schujman, G. y Siede, I. (2013). Ciudadanía para armar: aportes para la formación ética y política. Aique Grupo Editor.

Universidad de Costa Rica, Sede de Central. (2022). Programa del curso HA-2021 Formación Ciudadana I [inédito].

Touraine, A. (2014). Crítica de la modernidad. Fondo de Cultura Económica.

Universidad de Costa Rica, Sede de Central. (2022) Programa del curso HA-2022 Formación Ciudadana II [inédito].

Universidad de Costa Rica, Sede de Central. (2022). Programa del curso HA-0106 Formación Ciudadana III [inédito].

Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente. (2022). Programa del curso “OH-1002 Formación Ciudadana II: Procesos Políticos e Instituciones” (FC2). Recuperado de: https://repositorio.so.ucr.ac.cr/~ciencias_sociales/Estudios%20Sociales/2022/San%20Ram%c3%b3n/II%20Ciclo%202022/OH1002%20-%20Formaci%c3%b3n%20Ciudadana%20II,%20Procesos%20Pol%c3%adticos%20e%20Instituciones.pdf

Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente. (2024b). Programa del curso “OH-1003 Formación Ciudadana III: Identidades y Naciones” (FC3). Recuperado de: https://repositorio.so.ucr.ac.cr/~ciencias_sociales/Estudios%20Sociales/2024/San%20Ram%c3%b3n/I%20ciclo/Programa%20Formaci%c3%b3n%20Ciudadana%20III,%20I%20Ciclo%202024%20-%20copia.pdf

Universidad Nacional (2023). Programa del curso: Estado, Sociedad y Ciudadanía [inédito].

Universidad Nacional (2023). Programa del curso: Participación para la Ciudadanía [inédito].

Universidad Nacional (2023). Programa del curso: Seminario de Debates Educativos para la Construcción de Ciudadanía [inédito].

Vargas, M. (2022). Democracia costarricense ¿estabilidad en riesgo? Agenda Estado de Derecho. https://agendaestadodederecho.com/democracia-costarricense-estabilidad-en-riesgo/

Verd, J. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Editorial Síntesis.

Viales, R. y Díaz, D. (2016). Historia de las desigualdades sociales en América Central. Una visión interdisciplinaria, siglos XVIII-XXI. Vicerrectoría de Investigación: Centro de Investigaciones Históricas de América Central.

Viegas- Guillén, J. (2021) ¿Qué historia enseñar en las escuelas salvadoreñas en el 2021?. Perspectivas, 23, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.23.1

Villalón-Gálvez, G. y Zamorano-Vargas, A. (2023). Curricularizar el conflicto para la construcción de la democracia en la escuela. El conflicto como eje de la enseñanza. Sophia Austral, 29, 10. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20232910

Zuluaga, G. A. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educ. Educ., 18(1), 76-92. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.5

Bermúdez, M. (18 enero, 2023). Costa Rica encabeza el crecimiento en la tasa de homicidios en América. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/costa-rica-encabeza-el-crecimiento-en-la-tasa-de-homicidios-en-america/

Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente. (2024a) Programa del curso “OH-1001 Formación Ciudadana I: Estado, Teoría e Historia” (FC1). Recuperado de https://repositorio.so.ucr.ac.cr/~ciencias_sociales/Estudios%20Sociales/2024/San%20Ram%c3%b3n/I%20ciclo/C%c3%advica%20I%20-%20Estado,%20teor%c3%ada%20e%20Historia_JMS-2024.pdf

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Calderón Azofeifa, M., Ramírez-Achoy, J., & Naranjo Segura, J. C. (2024). Initial training in Civic Education. A multiple case study in Costa Rica. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 15, 26-45. https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.26

Similar Articles

71-80 of 165

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>