The use at school of the cultural heritage in Social Sciences and the contribution of the digital aspects: several research lines in Quebec
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.04.20Keywords:
Cultural heritage, digital, social sciences, school use, social studies, didactics, research and developmentAbstract
The purpose of this article is to offer a perspective on research carried out in Québec since the last seven years on the school use of cultural heritage and digital media or resources in collaboration, for the most part, with cultural organizations, including galleries, libraries, archives and museums from different disciplinary fields. Works done by the author of this article and some of her colleagues are presented. The author's interest in educational intervention in the field of social sciences, and sometimes in the arts, has materialized through the collaborative development of cultural mediation devices that often involve digital platforms. The willingness of a growing number of heritage and cultural institutions to consider such integration to their cultural mediation practices (Goldman, 2011; SMQ, 2011) prompted the author to undertake some research-development (or "research and investigation") (Van Der Maren, 1996) of a collaborative nature. Thus, teachers and museum or cultural actors are part of the collaborators, in the context of association with institutions such as the Museum of Fine Arts of Montréal, the McCord Museum, the Boréalis Museum, the Bibliothèque et Archives nationales du Québec, and Télé-Québec. The general objective remains to establish links between culture and education, and thus contribute to update the essentially cultural mission of the school, using the resources of cultural organizations.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.