The 2009-2010 Winter Flood in the press, an educational resource for the social sciences.
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.02.70Keywords:
Floods; social science education; press ethics; environmental education; social perception of the floodAbstract
In the winter of 2009 to 2010 took place in Andalusia (Spain) an important episode of floods that occupied a prominent place in the media for more than three months. The article presents a study that analyzes and evaluates the educational potential of the journalistic treatment of this event, in order to offer new resources and educational options for classroom work, surpassing the simplifying models that are proposed from textbooks in education high school.
Based on a review of nearly four hundred news items, information units are identified and organized, structured into categories with desirable school content, offering a complex and multifocal view of the phenomenon of floods and their relationship with the urban system.
The media with the highest circulation in the area generated a great deal of information, especially in reference to the Guadalquivir and Guadalete rivers, the most affected, with numerous data on the territorial and social characteristics of flooded areas, river dynamics and models ideological and scientific that use different social agents to interpret these phenomena.
The enormous amount and diversity of information collected, with its filters, biases and conflicts of interests, offers educational opportunities of enormous interest to bring students to a more complex, integrated and sustainable conception of rivers, their relations with the city and the flood episodes.
Keywords
Floods; social science education; press ethics; environmental education; social perception of the flood
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.