Social representations of teachers in training related to freedom of expression and their teaching
Keywords:
Freedom of expression, teachers in training, social representations, biographical narratives, didactics of the social sciencesAbstract
The present study investigates the social representations about freedom of expression of Social Sciences teachers in initial training. The subject of freedom of expression is treated as a socially alive issue. Social Sciences teachers must develop certain critical capacities related to freedom of opinion and information, within limits of respect for plurality and human dignity, as an essential aspect in education for a democratic citizenship. The study is carried out in the context of a private university in Santiago de Chile. This is qualitative research with different research tools. Two of these instruments are a questionnaire with diverse activities and the biographical narrative. Regarding the research problem, it is important to deepen in how the participants of the research understand and put into practice (pedagogical and social) the freedom of expression, not only as future teachers, but also as citizens. It is relevant to know how this future Social Sciences teachers are being trained, in terms of Human Rights and education for democratic citizenship. It also delves into the life experiences of participants, regarding their positive and negative experiences on freedom of expression.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.