The teacher’s initial training for the citizenship at a public university in Peru

Authors

  • Juan Carlos Palomino Paredes Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Daniel Fabian Roca Flores Pinto
  • Ingrid Alvarado Alvarado

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.79

Keywords:

initial teacher training; citizenship; public policies

Abstract

Being a teacher today has regained new importance in the formation of citizens. On one hand, we want individuals who are critical and committed to their time, and for this, it is essential to understand the world we live in, to position ourselves within these new contexts of change and regulations. We are participants in the global and national crises, migration and its integration issues, as well as the political, economic, social, and cultural tensions of each region—factors that should enable us to provide responses in educational settings through critical reflection and participatory action. This academic work presents a qualitative and descriptive approach, arising from the analysis of documents related to the educational policy of our country: the General Education Law of Peru, the National Education Project, curricular plans, as well as the syllabus of the History and Geography degree program at a public university, with the aim of identifying, categorizing, and analyzing the subjects where citizenship-related issues are addressed, either explicitly or implicitly. 

Finally, after conducting a documentary analysis of the syllabus from the History and Geography degree program at a public university in Lima, we present a discussion of the findings and the respective conclusions. It is important to mention that, regarding teacher training for citizenship, there are various Peruvian studies that provide a complementary perspective on the gaps between the teacher training intended to be provided at universities and the development of social science subjects in schools.

References

Bolívar, A. (2005). ¿Dónde situar los esfuerzos de mejora?: Política educativa, escuela y aula. Educação e Sociedade, 26(92) 859-888.

Cotrado, B. (2020). Políticas educacionais da nova gestão pública no Peru: os docentes na cultura da performatividade educacional. Olhar de professor, Ponta Grossa, 23, 1-13.

Cuenca, R., et al. (2016). Desencuentros con la Formación Docente para la Justicia Social. Currículos y Actitudes sobre Democracia y Ciudadanía. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 49-69. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.2.003

Damiani, V. (2020). Educating Pre-Service Teachers on Global Citizenship: Research Perspectives from a Preliminary Study in the Italian context. JSSE - Journal of Social Science Education, 19(4), 23-44. https://doi.org/10.4119/jsse-3468

Díaz, H. y Saavedra, J. (2000). La carrera del maestro en el Perú. Factores institucionales, incentivos económicos y desempeño. Grade.

Díaz, J. J. y Ñopo, H. (2016). La Carrera docente en el Perú. Capítulo 8. En Educación, rendimiento escolar, primera infancia, programas sociales, violencia doméstica, docentes, minería, montañas, cambios climáticos, normas sociales, comportamiento, Perú. investigación para el desarrollo en el Perú. Once balances. Grade.

Evangelista, O. (2009). Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. Acceso 12/01/2024 < http://www.dfe.uem.br/texto.Olinda.PDF>

García López, R., Sales Ciges, A., Moliner García, O., y Ferrández Barrueco, R., (2009). La formación ética profesional desde la perspectiva del profesorado universitario, Teoría de la Educación, 21(1), 199-221. https://doi.org/10.14201/3166

Ginocchio, l., Frisancho, S. y La Rosa, M. I. (2015). Concepciones y creencias docentes sobre la democracia en el colegio. Revista Peruana de Investigación Educativa, 7(1), 5-29.

Hernani, M. A. y Gonçalves, S. (2018). A formação de professores no Peru e no Brasil: aproximaçõese diferenças. Educación, 27(52), 26-45. 10.18800/educacion.201801.002

Kolstrein A.M. y Albañil, R.A.A. (2015). Informe Regional 2015: Educación ciudadana y formación docente en países de América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo.

Lobatón-Patiño, R., Precht Gandarillas, A., Muñoz Canessa, Í., y Villalobos Martínez, A. (2020). Racionalidades sobre formación ciudadana en la formación inicial docente. Estudio de caso en una universidad de la región del Maule, Chile. Perfiles educativos, 42(168), 76-93.

Luque, P. (2011). La política y programas de formación docente: análisis crítico. Revista Investigaciones sociales,15(27), 525-544. UNMSM/IIHS.

Manco Rueda, S. A., Franco Montoya, J. C., Agudelo Torres, J. F., y Parra Moncada, P. (2019). Sentidos de las prácticas discursivas en la formación de maestros en clave de educación para la paz y construcción de ciudadanía. Revista Lasallista de Investigación, 16(2), 223-238.

Oliart, P. (2011). Políticas educativas y la cultura del sistema escolar en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos y Tarea.

Pérez-Rodríguez, R., Curra Sosa, D., y Almaguer Mederos, L. (2020). Análisis preliminar de modelos SIRD para la predicción de la COVID-19: caso de la provincia de Holguín. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10(2). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300149

Sandoval, P. (2004). Educación, ciudadanía y violencia en el Perú: una lectura del informe de la CVR. Instituto de Estudios Peruanos y Tarea.

Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D., & Losito, B. (2010).Initial Findings from the IEA International Civic and Citizenship Education Study. International.

Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., & Friedman, T. (2018). Becoming citizens in a changing world: IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 international report (p. 243). Springer Nature. https://www.iea.nl/publications/study-reports/international-reports-iea-studies/becoming-citizens-changing-world

Silva, M. (2002). Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Fapesp e Autores Associados.

UNESCO (2017). La formación inicial docente en educación para la ciudadanía en América Latina: análisis comparado de seis casos nacionales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369972_spa

Wagner, A. T., Parkhouse, H., Glazier, J., & Cain, J. M. (2016). Expanding approaches to teaching for diversity and social justice in K-12 education: Fostering global citizenship across the content areas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas=Education Policy Analysis Archives, 24(1),67.

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Palomino Paredes, J. C., Roca Flores Pinto, D. F., & Alvarado Alvarado, I. . (2024). The teacher’s initial training for the citizenship at a public university in Peru. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 15, 79-97. https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.79

Similar Articles

51-60 of 91

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>