How are Economics teachers trained in Argentina?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.133

Keywords:

economy; teaching; curriculum; training; teachers

Abstract

What is the training of economics teachers in Argentina? What situation is observed in the curriculum in the different jurisdictions? What epistemological bias predominates in study the plans? This work proposes to provide a snapshot of teacher training in economics at the Argentine non-university higher level, from an exploration and analysis of the study plans. A comparative analysis of the “field of specific training” of the different economics curricula in the districts that offer the degree and of the contents of the initial subjects of the discipline is presented. The orthodox epistemological bias that predominates in most of the study plans is shown there. This is observed both in what specifically refers to the names of the curricular units of each plan and the contents of the initial subjects, as well as the formation of the curricular mesh of the “field of specific training.” The methodology used was qualitative and consisted of the analysis of official documentation (regulations and jurisdictional curricular designs).

References

Acosta, F. (2007). La configuración de la escuela secundaria en la Argentina: tendencias históricas nacionales en el marco de las tendencias internacionales. XI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Universidad Nacional de Tucumán, Argentina. Recuperado de: https://cdsa.aacademica.org/000-108/233.pdf

Álvarez Ortíz, M., Radeljak, T. y Sisti, P. (2022). ¿El declive de la economía ortodoxa? La enseñanza de la economía en la escuela secundaria argentina desde los diseños curriculares. Revista Acordes, 10, 3-18. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/acordes

Asiain, A., López, R., y Zeolla, N. (2012). Enseñanza y ensañamiento del neoliberalismo en la FCE-UBA: análisis del plan de estudios de la carrera de economía. Historia y propuestas. V Jornadas de Economía Crítica, Argentina.

Birgin, A. (2023). Formación de docentes de escuela secundaria. Reconfiguraciones en la Argentina del Siglo XXI. Editorial de la FFyL, Universidad Buenos Aires.

Blardoni, M. (2024). La formación docente en la actualidad. En M. Cuschnir y D. Sokolowicz (comp.) Apuntes de formación: investigaciones en el campo de la educación (pp. 211-233). FILO: UBA.

Buraschi, S., Ciribeni, F., Dvoskin, N., Fanzini, J., Fernández Massi, M., Olmedo Sosa, G., y Viego, V. (2015). La formación de economistas en Argentina y en Uruguay: la distribución de la carga horaria por áreas temáticas en nuestros planes de estudio. Cuadernos de Economía Crítica, 3, 155-164.

Denegri Coria, M. (2010). Socialización económica en familias chilenas: ¿qué enseñan los padres y qué aprenden los niños? Seminario Niñez, Juventud y Consumo, SERNAC, Universidad de Chile. https://uchile.cl/dam/jcr:77d78080-3e09-4059-ac39-a4a387bdd3d4/m.denegri29abril10.pdf

Diamand, M. (1997). Economía. En Fuentes para la transformación curricular. Ciencias Sociales I. (pp. 107-169). Ministerio de Cultura y Educación de la Nación. https://biblioteca.org.ar/libros/social1.pdf

Flores, F. (2016). La enseñanza de la economía: algo más que un problema de contenidos. I Jornadas sobre las prácticas docentes en la universidad pública, Universidad Nacional de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61841

Forcinito, K. (2009). La enseñanza de la Economía por paradigmas y en interdisciplinareidad con el resto de las Ciencias Sociales: reflexiones acerca de los desafíos involucrados en la práctica docente y en el proceso de aprendizaje. Primeras Jornadas sobre enseñanza de la Economía, UNGS, Argentina.

Greco, D. (2024). Historia de la formación docente para la educación secundaria en ciencias económicas. Tinta Libre Ediciones.

Guerrero, D. (2008). Historia del pensamiento económico heterodoxo. Ediciones RyR.

Lis, D. (2019). La enseñanza de la economía en la universidad: el caso de la licenciatura en Economía en la Universidad Nacional del Sur. Tesis de Maestría, Bernal (Argentina), Universidad Nacional de Quilmes.

Lo Cascio, J. (2022). Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires. Clio & Asociados. La historia enseñada, 34, 1-21. https://doi.org/10.14409/cya.v0i34.11353

Lo Cascio, J. y Sisti, P. (2023). La oferta de formación continua para profesores de economía de la escuela secundaria. En Revista de Educación, 30, 301-325. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/7439/7593

López Accotto, A. y Amézola, G. (2004). Situación y perspectivas de la Enseñanza de la Economía. Dirección de Educación Superior/Seminario: Economía, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2024-03/Economia.pdf

Pinkasz, D. (1992). Orígenes del profesorado secundario en la Argentina. Tensiones y conflictos. En C. Braslavsky y A. Birgin (comps.), Formación de profesores: Impacto, pasado y presente, (pp. 59-82). FLACSO/CIID-Miño y Dávila.

Rikap, C. y Arakaki, A. (2015). Contribución a la crítica de la enseñanza de Economía en la UBA. Cuadernos de Economía Crítica, 3, 99-123.

Rozenwurcel, G., Bezchinsky, G. y Rodríguez Chatruc, M. (2007). La enseñanza de Economía en Argentina, Documento de trabajo n.º20, Centro de IDeAS, Universidad Nacional de San Martín. https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/idaes/dt20_Rozenwurcel-otros.pdf

Serra, J., Merodo, A. y Krichesky, G. (2009). Inserción laboral de docentes nóveles del nivel medio en la Argentina. Profesorad,. Revista de currículum y formación del profesorado,13(1), 195–208.

Sisti, P. (2017). De la Economía Política a la Economía: ¿ciencia de la escasez o escasez de la ciencia? KAIROS Revista de temas sociales, 21(40).

Sisti, P. (2018). ¿Qué Economía enseñamos? Notas sobre la enseñanza de la Economía en la escuela secundaria de la provincia de Buenos Aires. Revista Contribuciones a la Economía, 16 (1), 1-20.

Sisti, P. (2019). Aportes y reflexiones para una enseñanza multiparadigmática de la economía. Revista Céfiro. Revista de Economía y Administración, 4, 1-20.

Teubal, M. (2000). La enseñanza de la Economía en la Universidad de Buenos Aires. Revista Realidad Económica, 171, 86-101.

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Sisti, P. (2024). How are Economics teachers trained in Argentina?. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 15, 133-148. https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.133

Similar Articles

41-50 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>