Women under Franco's dictatorship: school textbooks and representations by secondary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.14.05

Keywords:

gender; social sciences; Franco's dictatorship; textbooks; student representations

Abstract

This research focuses on the relevance of incorporating the gender perspective in the teaching of recent Spanish history with the aim of building an inclusive democratic memory, which also incorporates the historical experiences of women, by examining two basic aspects: on the one hand, school textbooks; and, on the other hand, students' perceptions. To this end, attention is paid to the historical period relating to the Franco dictatorship, particularly to the experiences of women during that time, with the aim of approaching the ideas that students have about this period, in an attempt to understand whether these are related to the discourse that emanates from textbooks about this period. To this end, we mainly follow the qualitative paradigm, analysing both some of the Geography and History textbooks for 4th ESO most commonly used in schools, and the conceptions of 96 Valencian students, aged between 15 and 18, by means of a detailed questionnaire. The first results suggest a limited and stereotyped representation of women during the dictatorship in these textbooks, revealing worrying results in the students' ideas about the dictatorship in general and women's experiences in particular. Despite this, small advances can be glimpsed in some textbooks, as well as in the responses of some female students, which offer us an optimistic perspective to continue moving towards a more complete and complex teaching of history.

References

Aguado, A. (2004). La historia de las mujeres como historia social. En M. Santo, La historia de las mujeres. Una revisión historiográfica (págs. 57-72). Universidad de Valladolid.

Banderas, N., y Fuertes, C. (2021). Representaciones y prácticas docentes en torno a la dictadura de Franco. Tempo y Argumento, 13(33), 1-37.

Barrera, B. (2019). La Sección Femenina (1934-1977). Historia de una tutela emocional. Alianza editorial.

Burguera, J. (2006). Usos i abusos del llibre de text. Perspectiva escolar, 302, 75-79.

Casanova, J. (2013). La Iglesia de Franco y el destino de la mujer. En M. Nash, Represión, resistencias, memoria. Las mujeres bajo la dictadura franquista. (págs. 95-105). Comares Historia.

Castrillo, J., Gillate, I., Odriozola, O., y Campos, T. (2019). ¿Son las mujeres sujeto histórico para el alumnado de ESO? Un estudio de caso. Clío, 45, 11-29.

Crocco, M. S. (2006). Gender and social education: What’s the problem? En E. Ross, The social studies curriculum: Purposes, problems, and possibilities (págs. 171-193). State University of New York Press.

Díez-Bedmar, M. C., y Fernández-Valencia, A. (2019). Enseñanza de las Ciencias Sociales con perspectiva de género. Clío: History and History Teaching, 45, 1-10.

Egido, Á. (2011). Mujeres y rojas: La condición femenina como fundamento del sistema represor. Studia Historica. Historia Contemporánea, 29, 19-34.

Elipe, P., Díez-Bedmar, C., y De la Cruz, A. (2021). Masculinidades a través de los ojos del alumnado y del profesorado. En A. García-Luque (coord.), Coeducación y masculinidades: hacia la construcción de sociedades cívicas y democráticas (págs. 33-81). Octaedro.

Fernández-Valencia, A. (2004). Las mujeres en la historia enseñada: género y enseñanza de la historia. Clío y Asociados, 8, 115-128.

Fuertes, C., y Ibáñez, M. (2019). La represión franquista en los manuales escolares: el problemático tratamiento de un tema histórico conflictivo. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 37, 3-18.

Fuertes, C. (2023). Entre silencios y ambigüedades: la historia reciente de España en los libros de texto. En C. Fuertes, y D. Parra (coords.), La España reciente (c. 1931-c. 1982): actualización para una educación crítica (págs. 15-40). Universitat de València.

Hernández, F. (2014). La enseñanza de la historia del presente en la España actual: entre el agujero negro y el relato intencional. Revista de Didácticas Específicas, 14, 50-70.

Ibáñez, M. (2016). ¿Alguien hablará de nosotras cuando hayamos muerto? Sobre género, franquismo y didáctica. Revista de Didácticas Específicas, 14, 50-70.

López-Facal, R., y Santidrián, V. M. (2011). Los "conflictos sociales candentes" en el aula. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 69, 8-20.

López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308.

Marolla, J. (2019). La inclusión de las mujeres en las clases de historia: posibilidades y limitaciones desde las concepciones de los estudiantes chilenos. Revista Colombiana de Educación, 77, 37-59.

Marolla, J. (2022). Perspectivas de género y discursos de odio de estudiantes a través de la mirada del profesorado chileno. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 11, 52-67.

Morcillo, A. (2013). En cuerpo y alma. Ser mujer en tiempos de Franco. Siglo XXI.

Prades, S. (2016). Las fuentes orales en la Educación Secundaria: motivación y aprendizaje de la Historia. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 30, 85-101.

Sáiz, J., y López-Facal, R. (2015). Competencias y narrativas históricas: el pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores españoles de educación secundaria. Revista de Estudios Sociales, 52, 87-101.

Santiago, F. (2015). Los significados de la Guerra Civil española en el aula. Un estudio de caso. Nuevas dimensiones. Revista Electrónica de Didáctica de las Ciencias Sociales, 6, 82-95.

Scott, J. (1989). Gender and the Politics of History. En J. Amelang, y M. Nash (eds.), Historia y género. Las mujeres en la Europa moderna y contemporánea (págs. 23-56). Columbia University Press.

Downloads

Published

2024-03-21

How to Cite

Boix Vicente, A. M. (2024). Women under Franco’s dictatorship: school textbooks and representations by secondary school students. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 14, 81-101. https://doi.org/10.17398/2531-0968.14.05

Similar Articles

81-90 of 124

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>