Social invisibilities in social Science Education. A critical interpretation
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.10.228Keywords:
invisibilidad social;, historiografía;, enseñanza de la historia;, exclusión social;, didáctica de las ciencias socialesAbstract
The concern to include diverse socially invisible groups in the teaching of social sciences has grown steadily since the last decades of the last century. The proliferation of studies highlights the need to review the conceptual development of the category of social invisibility in the area of social science didactics. The methodology was built from a systematic review in a critical interpretive synthesis approach of articles, book chapters and doctoral theses. The purpose of the research is to develop a critical synthesis of the concept of social invisibility in the didactics of social sciences. The findings indicate a limitation in the use of the concept because it is reduced above all to the historiographic field (social history and history from below) and, specifically, to the absence or presence of historical phenomena or subjects. The most researched social actors in the area are women, children and indigenous peoples. The conclusions contribute to deepening the line of research in the field of social science didactics and the implications for the training of teachers. Finally, a challenge is posed to reflect on social invisibility as a meta-concept that guides the actions of teachers in the classroom.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.