Virtual geological itinerary: didactic proposal from the outbreaks of the El Milagro Formation
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.10.149Keywords:
geological processes, virtual itinerary, El Milagro Formation, Earth Sciences, Geography teachingAbstract
The teaching of Earth Sciences must ensure the knowledge that students must have regarding the geography of their immediate environment. The objective of the research is to propose a virtual itinerary based on the outcrops of the El Milagro Formation for the teaching of geological processes in the Earth Sciences training area. The methodological line is descriptive and projective, with a field design. The instruments used were a questionnaire with closed questions and a standardized knowledge test, validated by four (4) experts. In the investigation of the technological didactic resources used by the teachers, it was obtained that in the "web pages" indicator, 50% claim never to use them in the teaching of Earth Sciences; It stands out that 100% say they never design virtual geological itineraries. In reference to the level of knowledge about geological processes that students have, only an average of 30% answered correctly in the items that group the indicators "vegetation, "lithology", "erosion", "stratigraphic processes" and "slope processes" of the Miracle Formation, which denotes weakness in the domain of knowledge. To give solvency to the indicated diagnosis, a virtual geological itinerary is proposed based on the outcrops of the El Milagro Formation of Zulia state (Venezuela) to stimulate the teaching of geological processes in General Secondary Education. Its application manages to promote educational dynamics in the area of Earth Sciences training.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.