Heritage in conflict and history learning. An experience around Franco's monuments in the Region of Murcia

Authors

  • Sebastián Molina Puche a:1:{s:5:"es_ES";s:21:"Universidad de Murcia";}
  • Juan Francisco Martínez López Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.06

Keywords:

material heritage; historical knowledge; Baccalaureate; Educational innovation

Abstract

Numerous authors have stated that heritage is an effective resource for teaching history content. However, there is not much research that empirically demonstrates this effectiveness, i.e. whether it really improves the understanding/learning of historical content or whether, on the contrary, it only improves the acquisition of specific and even anecdotal information linked to the heritage element. This work aims to be a first contact with this problem, based on an intervention in a classroom of 1st year Baccalaureate in an educational centre in the centre of Murcia focused on several controversial elements, as they are buildings constructed during the Franco dictatorship. After the intervention, the data obtained were analysed in a final evaluation questionnaire, aimed at assessing the historical content dealt with on the basis of the selected heritage elements. The results were of great interest, in that 67% of the students showed a low level of acquisition of historical knowledge using the controversial regional heritage.

References

Asensio, M. y Pol, E. (1999). Nuevos escenarios para la interpretación del patrimonio: el desarrollo de programas públicos. En C. Domínguez, J. Estepa y J.M. Cuenca (eds.). El museo, un espacio para el aprendizaje (pp. 47-77). Universidad de Huelva.

CARM (2015). Decreto n.º 221/2015, de 2 de septiembre de 2015, por el que se establece el currículo del Bachillerato en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM, 203, de 3 de septiembre, 31594-32545.

Castro, B.M. y López, R. (2017). ¿Almacenar o construir memoria? La educación patrimonial y el pensamiento crítico. Clío & asociados: La historia enseñada, 24, 51-58. https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CLIOn24a04

Cuenca, J. M. (2002). El patrimonio en la Didáctica de las Ciencias Sociales: análisis de concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria. [Tesis Doctoral, Universidad de Huelva]. http://hdl.handle.net/10272/2648

Cuenca, J.M. y Domínguez, C. (2002). Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la formación inicial del profesorado de educación secundaria. En J. Estepa, M. de la Calle y M. Sánchez (eds.). Nuevos horizontes en la formación del profesorado de Ciencias Sociales (pp. 79-96). Ediciones Libros Activos.

Cuenca, J.M. y Estepa, J. (2013). La educación patrimonial: líneas de investigación actual y nuevas perspectivas. En J. Estepa (Ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 343-355). Universidad de Huelva.

Cuenca, J.M. y López, I. (2014). La enseñanza del patrimonio en los libros de texto de ciencias sociales, geografía e historia para ESO. Culture and Education, 26(1), 19-37. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908663

Cuenca, J.M.; Martín, M., Ibáñez, A., y Fontal, O. (2014). La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. CLIO. History and History teaching, 40.

Escribano, L.E. (2018). Los Memoriales Contemporáneos en Perspectiva Comparada: Significación Histórica-Política, Estética y Pedagógica. [Tesis Doctoral, Universidad de Murcia]. http://hdl.handle.net/10201/64639

Estepa, J. (2001). El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales: obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 30, 93-106.

Estepa, J. (coord.). (2013). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Huelva, Universidad de Huelva.

Estepa, J. y Delgado, E. (2021). Educación ciudadana, patrimonio y memoria en la enseñanza de la historia: estudio de caso e investigación-acción en la formación inicial del profesorado de secundaria. REIDICS, 8, 172-189. https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.172

Estepa, J., Ávila, R. M. y Ferreras, M. (2013). Concepciones del profesorado de Primaria y Secundaria acerca del patrimonio y su enseñanza y aprendizaje. En J. Estepa (coord.), La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 41-59). Universidad de Huelva.

Estepa-Giménez, J. & Martín Cáceres, M. (2020). Heritage in Conflict: A Way to Educate in a Critical and Participative Citizenship. En E. Delgado-Algarra y J. M. Cuenca-López (Eds.). Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp. 43-55). IGI Global.

Ferreras, M. (2015). El patrimonio como contenido de enseñanza: análisis de concepciones y de recursos didácticos. [Tesis doctoral, Universidad de Huelva]. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/12650

Fontal, O. (2003). La Educación Patrimonial: Teoría y Práctica en el Aula, el Museo e Internet. Trea.

Fontal, O. e Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio XXI: revista de la facultad de educación, 33(1), 15-32. https://doi.org/10.6018/j/222481

Fontal, O. e Ibáñez, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de educación, 375, 184-214. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340

Gómez, C. (2014). Integración de la Educación Patrimonial en la Educación Formal: esbozando la competencia patrimonial. En O. Fontal, A. Ibáñez y L. Martín (eds.). Actas II Congreso Internacional: Reflexionar desde las experiencias: una visión complementaria entre España, Francia y Brasil (pp. 1059-1066). Instituto del Patrimonio Cultural de España. https://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/dam/jcr:90cfb441-c07f-4455-8032- 1d6ea3074055/actas-ii-congreso-internacional

Gómez, C.J. y Rodríguez, R.A. (2017). La historia como materia formativa. Reflexiones epistemológicas e historiográficas. Revista de Historiografía, 27, 265-286. https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3974

González, N. (2019). La educación patrimonial, una cuestión de futuro. Reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica. El Futuro del Pasado, 10, 123-144. http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.004

Hernández, F.X. (2003). El patrimonio como recurso en la enseñanza de las ciencias sociales. En E. Ballesteros, C. Fernández. J.A. Molina y P. Moreno (eds.). El patrimonio y la didáctica de las ciencias sociales (pp. 455-466). AUPDCS.

Ibáñez, A., Vicent, N. y Asensio, M. (2012). Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles. Evaluación de una experiencia en educación secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 26, 3-18. https://doi.org/10.7203/DCES.26.1937

Ibáñez-Etxeberria, A., Fontal, O. y Cuenca, J.M. (2015). Actualidad y tendencias en Educación Patrimonial. Educatio Siglo XXI, 33(1), 11-14.

López, C. T. (2017). El patrimonio en el contexto escolar: análisis de concepciones como vehículo para el desarrollo profesional docente. [Tesis doctoral, Universidad de Huelva]. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/15501

Lucas, L. (2018). La enseñanza del patrimonio y de la ciudadanía en las clases de ciencias sociales: un estudio de caso en ESO. [Tesis doctoral, Universidad de Huelva]. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/15597

Mancha, J.C. (2019). El franquismo en el aula. Una propuesta didáctica alternativa. CLIO. History and History teaching, 45, 268-300.

Mattozzi, I. (2001). La didáctica de los bienes culturales, a la búsqueda de una definición. En J. M. Cuenca, C. Domínguez y J. Estepa (eds.). Museo y patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales (pp. 57-96). Universidad de Huelva.

Merino, N. (2016). El recurso a la historia familiar y local como medio para el acercamiento de la Historia a los alumnos de Cuarto de Educación Secundaria Obligatoria. Una propuesta para el franquismo y la transición democrática. [Tesis Doctoral, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3987

Miguel, D. y Sánchez, M. (2018). Modelos de conciencia histórica en el alumnado de Educación Secundaria: tradición, simbología y contextualización en torno a los restos del franquismo. Panta Rei. Revista digital de Historia y Didáctica de la Historia, 12, 119-142. https://doi.org/10.6018/pantarei/2018/6

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015, 169-546.

Molina, S. (2015). Concepciones y uso del patrimonio por parte del profesorado de Geografía e Historia: una investigación en curso. Andamio, I(3), 67-80.

Molina, S. y Cutillas, R. E. (2016). La opinión del profesorado de Educación Secundaria sobre el papel del patrimonio en la enseñanza formal de las ciencias sociales: un estudio de caso. Revista Complutense de Educación, 27(2), 863-880.

Molina, S. y Egea, J. (2018). Evaluar la adquisición de competencias históricas en Secundaria: un estudio de caso centrado en la empatía histórica. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1), 1-22. https://doi.org/10.18239/ensayos.v33i1.1737

Molina, S. y Ortuño, J. (2017). Concepciones del profesorado iberoamericano de Secundaria sobre la contribución del patrimonio local al desarrollo del pensamiento histórico. Estudios Pedagógicos, 43(3), 185-202.

Molina, S. y Salmerón, A. (2020). La empatía como elemento para la adquisición del pensamiento histórico en alumnos de bachillerato. Un estudio de caso centrado en la Guerra Civil española y el franquismo. Panta Rei: revista digital de Historia y didáctica de la Historia, 14(1), 129-153. https://doi.org/10.6018/pantarei.444761

Molina, S., Felices, M. M. y Chaparro, A. (2016). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la concepción y uso del patrimonio del profesorado de Ciencias Sociales de Educación Secundaria. Her&Mus: heritage and museography, 17, 149-166.

Molpeceres, A. (2006). Los ecos del pasado en el presente. Lo que los alumnos saben y perciben de la guerra civil. Aula de innovación educativa, 157, 27-31.

Oriola, S. (2019). Patrimonio y Educación Patrimonial en el Marco Legislativo de la Educación Primaria. Profesorado, 23(3), 535-553. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11242

Ortega, J.I. y Miguel, A.I. (2021). Resignificación del patrimonio. ¿qué se puede enseñar y / o aprender hoy del monumento del valle de los caídos? Campo abierto: Revista de educación, 40(3), 375-389.

Pérez, J. (2017). En torno a un debate, ¿qué historia enseñar? En P. Sanz, J. Molero y D. Rodríguez (eds.). La historia en el aula: innovación docente y enseñanza de la historia en la educación secundaria (pp.63-68). Milenio.

Pinto, H. y Molina Puche, S. (2015). La educación patrimonial en los currículos de ciencias sociales en España y Portugal. Educatio Siglo XXI, 33(1), 103-128.

Rueda, J.C. y Moreno, B. (2013). Viejos espacios de memoria y nuevos discursos televisivos: el Valle de los Caídos. Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea, 33, 235-260.

Salazar, R. A. (2016). La construcción del discurso histórico en estudiantes de ESO: El aula como laboratorio. [Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/390947

Salazar, R. A., Barriga, E. y Ametller, A. (2015). El aula como laboratorio de análisis histórico en 4º de ESO: el nacimiento del fascismo en Europa. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(2), 94-115. https://doi.org/10.1344/reire2015.8.2826

Sánchez-Agustí, M., Martínez-Rodríguez, R., Miguel-Revilla, D. y López-Torres, E. (2019). Ideas de los jóvenes españoles acerca del pasado reciente: el caso de la Transición a la democracia. El Futuro del Pasado, 10, 215-255. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.008

Seixas, P. y Clark, P. (2004). Murals as Monuments: Students Ideas about Depictions of Civilization in British Columbia. American Journal of Education, 110(2), 146-171. https://doi.org/10.1086/380573

Downloads

Published

2023-03-29

How to Cite

Molina Puche, S., & Martínez López, J. F. (2023). Heritage in conflict and history learning. An experience around Franco’s monuments in the Region of Murcia. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 12, 85-100. https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.06

Similar Articles

71-80 of 162

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>