History lessons and the problematization of the national identity in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.56Keywords:
nationalism, national identity, social problem, inmigration, economic integrationAbstract
The construction of a national identity responds to the interests determined by the State and the ruling class in each era. In the Argentine case, the national identity that has been built, largely during the 19th century, is due to the creation of one in opposition to others, such as those of the Original Peoples preexisting to the Argentine State. The data obtained from a questionnaire offer us an overview of what the students think about the subject based on the treatment the digital press makes. We are interested in knowing what the student learns from a multicultural classroom when the concept of nationalism is addressed and it is worked in relation to the migratory movements in our country. This line of research allows us to know what the student thinks about recent issues / problems, which can be studied if we want to generate meaningful learning about history. We understand that it is a good exercise to look for -as teachers and professors- those more powerful concepts, strategies and resources that allow us to orient the purposes to contribute to the construction of critical and historical thinking in the students.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.