Presence of Social Sciences in the curricula of Early Childhood Education in Extremadura.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.14.07

Keywords:

educational legislation; geography; history; education; early childhood

Abstract

The social sciences are very present in daily life, since knowledge such as geography, history, sociology, etc., has an impact on people's daily lives. In the educational stage of Early Childhood Education, the teaching of historical content is developed through projects that allow students to discover and investigate a certain historical stage. But do these contents related to social sciences really appear in the Early Childhood Education curriculum? This work aims to know how social science content is included in the curriculum of this stage. To this end, the legislation that regulates Early Childhood Education in Extremadura has been analyzed to establish comparisons in the treatment of social sciences within it. The methodology used has been qualitative, and more specifically, a documentary data analysis has been carried out where the last two Early Childhood Education decrees of Extremadura have been analyzed: Decree 4/2008 and Decree 98/2022. The results obtained suggest that in Decree 98/2022 there is more presence of social sciences than in the old Decree 4/2008, although this presence in both decrees is very generic and refers more to processes related to socialization.

References

Alsina, A. (2022). Los contenidos matemáticos en el currículo de Educación Infantil: contrastando la legislación educativa española con la investigación en educación matemática infantil. Épsilon. Revista de Educación Matemática, (111), 67-89.

Canals, R., & Pagès, J. (2011). El conocimiento social y su contribución a la enseñanza y el aprendizaje de las competencias básicas. Aula de innovación educativa, 198, 35-40.

Consejería de Educación. (2008). DECRETO 4/2008, de 11 de enero, por el que se aprueba el Currículo de Educación Infantil para la Comunidad Autónoma de Extremadura.

Consejería de Educación y Empleo. (2022). DECRETO 98/2022, de 20 de julio, por el que se establecen la ordenación y el currículo de la Educación Infantil para la Comunidad Autónoma de Extremadura.

Corrales Serrano, M., Sánchez Martín, J., Moreno Losada, J., Zamora Polo, F., & Espejo Antúnez, L. (2019). Educar en la participación. Una visión transversal de la educación para la participación ciudadana. Cuadernos de Investigación en Juventud, (7), 29-49. http://dx.doi.org/10.22400/cij.7.e037

Corrales Serrano, M., Sánchez Martín, J., Moreno Losada, J., Zamora Polo, F. (2020). Educar en la sostenibilidad: retos y posibilidades para la didáctica de las Ciencias Sociales. Cuadernos de investigación en juventud, (8), 36-59. http://dx.doi.org/10.22400/cij.7.e03710.22400/cij.8.e046

Criado García-Legaz, A. y Cruz-Guzmán, M. (2014). ¿Cómo mejorar la educación científica de Primaria en España desde el currículo oficial? Sugerencias a partir de un análisis curricular comparativo en torno a las finalidades y contenidos de la Ciencia escolar. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 32(3), 249-266. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1069

Cuenca, J. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Sociales en Educación Infantil. En R.M. Ávila, A. Cruz, y M.C. Díez. (Eds). Didáctica de las Ciencias Sociales, Currículo Escolar y Formación del Profesorado. La didáctica de las Ciencias Sociales en los nuevos planes de estudio. (pp. 289-312). AUPDCS.

De la Hoz, J. y Hard, E. (2022). Pedagogía y didáctica de las ciencias sociales para la educación Infantil. Revista Innova Educación, 4(4), 48-64. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.04.004.es

Ferrer, A. (2011). Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular en la educación obligatoria española. Bordón: Revista de pedagogía, 63(1), 63-75.

Hernández, A., Nieto, A. y Pulido, F. (2009). La lectura del “Paisaje Cultural”, estrategia didáctica en la enseñanza de las Ciencias Sociales: El ejemplo de las Hurdes, Extremadura. Campo Abierto, 28(2), 87-101.

Hidd-Nassar, N. (2019). Las ciencias sociales en la educación parvularia. Revista Educación Las américas, 7, 8-14. https://doi.org/10.35811/rea.v7i0.18

Herrero, I., Martín, J., Torija, B., & Martín, T. (2021). ¿Cómo enseñar la Prehistoria en Educación Infantil? Ideas y recursos de los docentes en formación. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 28, 4-22.

Martín, N. (2015). La mota y los niños, un proyecto educativo para trabajar y acercar el patrimonio local a la educación infantil. Universidad de Granada. Revisado en: https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/40969/Mart%EDn_Bayona_Nazaret.pdf?sequence=1

Millán, M. (2021). El conocimiento del entorno en Educación Infantil. Teoría y práctica desde las Ciencias Sociales y su didáctica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (40), 3-20. https://doi.org/10.7203/DCES.40.16962

Miralles, P. y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista Electrónica Interunivesitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 81-90.

Morales, J. y López,. J. (2022). Didáctica de las Ciencias Sociales en Educación Infantil: expectativas curriculares y formación docente. Educatio Siglo XXI, 40(3), 61-82. https://doi.org/10.6018/educatio.487691

Moscoso, M. (2016). Manual pedagógico: El conocimiento del mundo social y cultural en Educación Infantil. Papers infancia_c 12 (número especial), 1-60.

Ortuño Molina, J., Gómez Carrasco, C., & Ortiz Cermeño, E. (2012). La evaluación de la competencia educativa social y ciudadana desde la didáctica de las ciencias sociales. Un estado de la cuestión. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales,26, 56-72. https://doi.org/10.7203/dces.26.1931

Parra, D., Colomer, J. y Sáiz, J. (2015). Las finalidades socioeducativas de las ciencias sociales en el marco de la LOMCE. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (79), 8-14.

Pagès, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento Educativo, 30, 255-269.

Peiró, R. (2020, 8 de mayo). Ciencias sociales. Economipedia.com. https://economipedia.com/definiciones/ciencias-sociales.html

Pérez, E., Baeza, C. y Miralles, P. (2008). El rincón de los tiempos. Un palacio en el aula de Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Educación, (48), 1-10. http://dx.doi.org/10.35362/rie4812261

Pinto, H. y Molina, S. (2015). La educación patrimonial en los currículos de ciencias sociales en España y Portugal. Educatio Siglo XXI, 33(1), 103-128. http://dx.doi.org/10.6018/j/222521

Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. História & Ensino, 9, 133-155.

Rivero, P., Mendioroz, A. y Navarro-Neri, I. (2022). La producción científica en castellano sobre Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (2017- 2022). UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 13, 5-34. https://doi.org/10.30827/unes.i13.26114

Rodríguez, C. (2010). “Los castillos”: proyecto de investigación en educación infantil. Jameos: publicación del CEP de Lanzarote. Gobierno de Canarias.

Sarmiento, P., & Tovar, M. (2007). El análisis documental en el diseño curricular: Un desafío para los docentes. Colombia Médica, 38(4), 54-63.

Soares, K. (2022). Ciência de Dados Sociais: uma visão sociológica das Humanidades Digitais. Simbiótica Revista Electrônica, 8(4), 46-70. https://doi.org/10.47456/simbitica.v8i4.37346

Tonda, E. (2009). La geografía en el grado de maestro de Educación Infantil en España. En VV.AA. (Coord.). A Inteligência Geográfica na Educaçao do Século XXI (1-23). Associaçao de Professores de Geografia.

Yüksek, S. y Tezel, F. (2022). Preschool History Geography Curriculum and its effects o emotional intelligence. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(2), 376-389. https://dx.doi.org/10.52380/ijpes.2022.9.2.616

Downloads

Published

2024-03-21

How to Cite

Álvarez-Álvarez , N., Porrinas-González, D., & Corrales-Serrano, M. (2024). Presence of Social Sciences in the curricula of Early Childhood Education in Extremadura. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 14, 119-138. https://doi.org/10.17398/2531-0968.14.07

Similar Articles

41-50 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>