Use of images as multimodal content during Social Sciences teaching

Authors

  • Yasaldez Loaiza Universidad de Caldas
  • Leydi Aristizabal Ospina Profesora Secretaría de Educación de Caldas, Institución Educativa Universitario, Manizales

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.118

Keywords:

Learning; visual arts; social sciences; civic educations; books, critical thinking

Abstract

This text presents, broadly speaking, the development and research results obtained from the work carried out with some social sciences teachers from the municipality of Manizales (Department of Caldas, Republic of Colombia). With them, sought to verify the impact of technological innovation and its ability to strengthen teaching processes in classrooms is recognized. Likewise, the assumed hypothesis was that such processes can be successful, if visual and multimodal texts are used; in order to transmit knowledge in a more interactive way and without sacrificing the complexity of the content. At the same time, the unforeseen circumstance, at the time of the beginning the investigation, of the Covid-19 pandemic is considered: this fact meant an opportunity for teachers to solve, with creativity and patience, the different educational challenges posed by an event of global magnitudes. To demonstrate the use of said visual and multimodal texts by Social Sciences teachers, before and during the Covid-19 pandemic, the case study method was used as a basis for the application of semi-structured interviews with eight educators from the Educational and University Institute of Caldas (IEUC) in the city of Manizales, between the years 2021 and 2022. From the results obtained from these interviews, the need to implement actions and strategies, such as public policies, is concluded to achieve new literacy in the digital and visual field; also considering the cultivation of critical thinking in the classrooms.

References

Araya Seguel, C., & Farias, M. (2013). Alfabetización visual crítica y educación en lengua materna: estrategias metacognitivas en la comprensión lectora de textos multimodales. Colombian Applied Linguistics Journal, 16(1), 93-104. http://www.scielo.org.co/pdf/calj/v16n1/v16n1a09.pdf

Ávila, R. M., Cruz, A., & Díez, M. C. (2008). Didáctica de las ciencias sociales, currículo escolar y formación del profesorado: la didáctica de las ciencias sociales en los nuevos planes de estudio. Universidad de Jaén, AUPDCS y UNIA.

Bal, M. (2020). Tiempos Trastornados: análisis, historias y políticas de la mirada. Akal, Estudios Visuales.

Berkhout, E., Galasso, N., Lawson, M., Rivero Morales, P. A., Taneja, A., & Vázquez Pimentel, D. A. (2021). El virus de la desigualdad: Cómo recomponer un mundo devastado por el coronavirus a través de una economía equitativa, justa y sostenible. Oxfam Internacional

Bertomeu, F. (2016). La Entrevista. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/99003/1/entrevista%20pf.pdf

Calderón - Nuñez, V. (2022). El texto multimodal y sus usos en la educación primaria. Revista Realidad Educativa, 2(1), 61–87. https://doi.org/https://doi.org/10.38123/rre.v2i1.207

Calle-Álvarez, G. Y., & Echavarría-Patiño, I. C. (2022). Las habilidades cognitivas durante la lectura de textos multimodales digitales en la escuela rural. Perspectivas, 7(2), 12-25. https://doi.org/https://doi.org/10.22463/25909215.3580

Calle-Álvarez, G. Y., & Gómez-Sierra, M. I. (2020). El Comportamiento Lector en Textos Multimodales digitales en la básica primaria. Panorama , 14(27 / Julio- Diciembre), 1-19. https://doi.org/: https://doi.org/10.15765/

Castellví Mata, J. (2019). Las literacidades críticas de la era digital. Formar docentes críticos y transformadores. En M. J. Barroso Hortas, A. Dias D'Almeida, & N. De Alba Fernández (Coord.), Enseñar y aprender didáctica de las Ciencias Sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica (p.p. 431-438). Ediciones Escola Superior de Educação.

Castellvi Mata, J. (2021). Literacidad crítica para formar una ciudadanía democrática y comprometida. https://www.researchgate.net/publication/348931062_Literacidad_critica_para_formar_una_ciudadania_democratica_y_comprometida

CEPAL-ONU. (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b03540f1-8133-434d-8b62-2f0738515533/content

Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE. https://doi.org/ https://www.docdroid.net/XAQ0IXz/creswell-research-design-qualitative-quantitative-and-mixed-methods-approaches-2018-5th-ed-pdf#page=40

De Zubiría Samper, J. (2021). Por un retorno gradual, progresivo y seguro a las aulas. https://www.elespectador.com/opinion/por-un-retorno-gradual-progresivo-y-seguro-a-las-aulas/

Espinosa, H. P., & Pérez, A. G. (2013). Buscando una definición integrada de texto multimodal y alfabetización visual. Universidad del Bío-Bío. Escuela de Pedagogía en Castellano y Comunicación (Chile). http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/1376/1/Perez_Arias_Gladys.pdf

García Canclini, N. (2017). La Cultura Visual después de la muerte del arte culto y popular. En F. C. (Comp.), Imágenes desconocidas: la modernidad en la encrucijada postmoderna. (p.p. 97 - 118). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, CLACSO.

García Vega, C. A., & Zambrano Zambrano, Y. A. (2020). Plan de entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en la asignatura de ciencias sociales en tiempo de pandemia. Revista Científica Dominio de las Ciencia, 6(2 - Junio), 232 -245. https://doi.org/https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1215

Gubern, R. (2010). Metamorfosis de la Lectura. Anagrama.

Krastev, I. (2020). ¿Ya es mañana? Cómo la pandemia cambiará el mundo. Debate.

Lalueza, J. L., Crespo, I., & Camps, S. (2008). Las tecnologías de la información y la comunicación y los procesos de desarrollo y socialización. En C. Coll, & C. Monereo, Psicología de la educación virtual: Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. (p.p. 54-73). Ediciones Morata S. L.

López León, R., & Villa Carmona, G. A. (2017). El aula de diseño como escenario de exploración entre alfabetidad visual y pensamiento crítico. Kepes, 14(15), 173–194. https://doi.org/10.17151/kepes.2017.14.15.7

Manghi H, D., Badillo V, C., & Villacura A, P. (2014). Alfabetización semiótica en clases de Historia: Estrategias de mediación desde un enfoque multimodal. Perfiles Educativos, XXXVI(146), 63-79. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v36n146/v36n146a5.pdf

Mannay, D. (2017). Métodos Visuales, Narrativos y Creativos en la Investigación Cualitativa. Madrid: Narcea.

Pagès, J., & Santisteban, A. (2014). Una mirada del pasado al futuro en la didáctica de las ciencias sociales. En J. Pagès, & A. Santisteban, Una Mirada al Pasado y un proyecto de futuro: investigación e innovación en la didáctica de las ciencias sociales (p.p. 17-41). Universitat Autònoma de Barcelona.

Pantoja Chaves, A. (2007). La imagen como escritura: El discurso visual para la historia. Norba: Revista de historia(20), 185-208.

Pantoja Chávez, A. (2010). La fotografía como recurso para la didáctica de la Historia. Tejuelo(9), 179-194.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), septiembre-diciembre, 39-49.

Sanabria Cárdenas, I. Z. (2020). Educación Virtual: Oportunidad para Aprender a Aprender. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/07/AC-42.-2020.pdf

Santisteban Fernánez, A. (2004). Formación de la Ciudadanía y Educación Política. En M. I. Vera-Muñoz, & D. Pérez i Pérez, Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas (p.p. 1-11). Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1454090.pdf

Serra, M. S. (2006). ¿Qué hacemos con el cine en el aula? En I. Dussel, & D. Gutiérrez, Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imágenes. (págs. 145-55). Editorial Manantial.

Tamayo Alzate, O. E. (2016). Pensamiento crítico como dominio específico en la didáctica de las ciencias. Tecné, episteme y didaxis: revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología, 36, 25-45. https://doi.org/ https://doi.org/10.17227/01203916.4686

Tamayo, O. E., Zona, R., & Loaiza, Y. E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133.

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (2001). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. Paidós.

Valencia Llano, A., & Gómez Giraldo, A. (1994). Evolución Histórica de la Universidad de Caldas. http://albeirovalencia.com/recursos/Universidad_de_Caldas.pdf

Yin, R. (2009). Case Study Research. Sage Publications.

Zamora Águila, F. (2015). Filosofía de la Imagen: lenguaje, imagen y representación. Universidad Autónoma de México.

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Loaiza, Y., & Aristizabal Ospina, L. (2024). Use of images as multimodal content during Social Sciences teaching. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 15, 118-132. https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.118

Similar Articles

31-40 of 134

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>