Teaching History at school: An approach from the analysis of the school text
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.07.133Keywords:
school texts, history teaching, historical perspectives, know how to discipline, role of the teaching staffAbstract
This article presents the analysis of the teaching of history in the context of school education. For this, the curricular guidelines proposed by the Ministry of Education and the methodological guidelines present in the study text of 6th year of basic education in Chile are described. Specifically, it investigates the ways to approach the themes related to the history of the 20th century in Chile, pointing out the existence of pedagogical and historiographic perspectives that are transmitted through official educational instruments. The methodology used is qualitative, using the documentary review of texts as the methodology for collecting information. Based on these principles, the main results show a strong emphasis on factual content linked mainly to the memorization of political concepts and historical events. The teaching and learning processes are approached from an interpretive and scarcely analytical conception of the Social Sciences. Mainly oriented to the development of first-rate skills: knowing, understanding, and memorizing. Finally, the conclusions raise the need to critically analyze the role that official study texts assign to teachers and students since both are conceived as passive agents of learning processes. While in a second instance, there is concern about the transmission of a didactic approach focused on the transmission of knowledge and the interpretation of historical processes in a factual way.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.