The periodization and historical consciousness in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.06.6Keywords:
time, historical time, periodization, historical consciousness, teacher trainingAbstract
The study deals with the representations of periodization and the temporary historical consciousness the teacher training. Periodization is a fundamental concept to teach and learn about historical concepts because it determines greater possibilities for comprehension and expansion of learning in relation to temporality and the construction of a historical consciousness to understand past, present and future. The methodology used is of a qualitative type with a case study design. The collection of information was through questionnaires, interviews and personal narratives. The results indicate that students in teacher training have a conception of periodization dominated by a traditional chronological and neopositivist model; they know new historiographical models to understand the historical reality, nevertheless, when designing teaching they resort to dating and chronology. The construction of didactic artifacts are timelines where the model used is quadripartite periodization. Hence, the construction of historical consciousness is based mainly on past relationships and, to a lesser extent, past-present.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.