Oral sources in initial teacher training for the study of the historical memory of Francoism and the transition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.14.04

Keywords:

Teaching history, oral sources, recently history, democratic memory, initial training of teachers

Abstract

In the initial training of teachers for the Degree of Teacher in Primary Education, it is important to know and analyze the main processes in the history of the present time of Spain, understood as the chronological arc that includes Francoism and the transition to democracy. A period that connects with current problems, but that is barely outlined in generic ideas about institutional, political, economic and social processes.

The objectives of the paper focus on assessing the validity of oral sources in the teaching and learning of History. The method carried out is the collection of significant data related to the Francoism period and the transition from the testimonies of interviews with the students' relatives, which generates a large documentary corpus with great didactic potential, although loaded with subjectivity. The analysis of the information collected allows us to establish the relationship between historical processes and understand their complexity from the analysis of multicausality.

The results show the need to use the parameters of democratic memory and how oral sources in the classroom can help in the knowledge and understanding of its concepts. It is notable how in critical reflection the students point out their awareness of the conflictive processes that occurred in Spain's recent past and experienced first-hand by family members from different geographical origins. The evaluation of the proposal will make it possible to advance the teaching of recent history in the initial training of teachers based on relevant issues, comparing possible permanences and changes, and supported by the reflective analysis of democratic values.

References

Bel Martínez, J. C. y Colomer Rubio, J. C. (2017). Guerra Civil y franquismo en los libros de texto actuales de Educación Primaria: análisis de contenido y orientación didáctica en el marco de la LOMCE. Cabás, 17, 1-17.

Beorlegui Zarranz, D. (2023). Algunas consideraciones sobre la utilización de fuentes orales en el aula. En J. M. Gastón y C. Layana (eds.). Historia con memoria en la educación. I Congreso Internacional (pp. 127-135). Gobierno de Navarra.

Casanova Ruiz, J. (2013). «Así se recuerda lo que sucedió»: la historia oral de Ronald Fraser. Ayer, 90(2), 219-229.

Díez Gutiérrez, E. J. (2020). La asignatura pendiente. La memoria histórica democrática en los libros de texto escolares. Plaza y Valdés.

Fuertes Muñoz, C. (2014). ¿La historia oral en las aulas de infantil y primaria? Difusión, aportaciones y propuestas de aplicación. CLIO. History and History teaching, 40.

Fuertes Muñoz, C. (2015). Las fuentes orales en la enseñanza de la historia en la Educación Superior: exposición de una experiencia. CLIO. History and History Teaching, 41.

Fuertes Muñoz, C. (2019). Pervivencias en las narrativas sobre la dictadura franquista en los manuales escolares actuales. En D. Parra Montserrat y C. Fuertes Muñoz (coords.). Reinterpretar la tradición, transformar las prácticas. Ciencias Sociales para una educación crítica (pp. 209-236). Tirant lo Blanch.

Galiana i Cano, V. (2018). La memoria democrática en las aulas de secundaria y bachillerato: balance de una experiencia didáctica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 34, 3-18. https://doi.org/10.7203/dces.34.12048

Gómez Martín, M. y Cañal Fernández, V. (2020). Los usos económicos de la Historia Oral. Una propuesta didáctica para la Educación Superior. CLIO. History and History teaching, 46, 233-262. http://dx.doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465268

González Martín, R. (2015). La Historia Oral en la enseñanza secundaria. Utilidad didáctica y potencial educativo. Utilidad didáctica y potencial educativo. CLIO. History and History teaching, 41.

Hernández Burgos, C. (2020). Aprender a través de la memoria. Las fuentes orales y la didáctica la historia reciente. REDINE (ed.). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2020 (pp. 429-432). Redine.

Hernández Burgos, C. (ed.) (2022). Voces de un pasado gris. Las fuentes orales y la didáctica del franquismo. Comares. https://doi.org/10.14198/PASADO2022.25.30

Hernández Sánchez, F. (2020). Didáctica de la Historia. Enseñar el franquismo, esclarecer el presente, educar para el futuro. En Z. Box y C. Rina Simón (eds.). El franquismo en caleidoscopio. Perspectivas y estudios transdisciplinares sobre la dictadura (pp. 167-186). Comares.

Jean Jean, M. (2020). La Historia Oral y la narrativa como metodologías para el abordaje para del terrorismo de Estado, siglo XX en Argentina. Historia y Memoria, 20, 61-95. http://doi.org/10.19053/20275137.n20.2020.8263

Mariezkurrena Iturmendi, D. (2008). La historia oral como método de investigación histórica. Gerónimo de Uztariz, 23/24, 227-233.

Matozzi, I. (2008). Memoria y formación histórica. La memoria en la clase de historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 55, 30-42.

Meneses Varas, B., González Monfort, N. y Santisteban Fernández, A. (2020). La «experiencia histórica» del alumnado y la historia oral en la enseñanza. Historia y memoria, 20, 309-343. https://doi.org/10.19053/20275137.n20.2020.8258

Pagès Blanch, J. y Santisteban Fernández, A. (dic. 2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en educación primaria. CEDES, 30(82). https://doi.org/10.1590/S0101-32622010000300002

Paniagua, J. (2008). La memoria inservible. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 55, 9-19.

Prats, J. (2020). Memoria histórica y enseñanza de la Historia. En I. Sáez-Rosenkranz, I. y Prats Cuevas, J. (eds.). Memoria histórica y enseñanza de la Historia (pp. 11-28). Ediciones Trea.

Bellati, I. y Sáez-Rosenkranz, I. y (2020). Repensar la didáctica de la historia desde la memoria. En I. Sáez-Rosenkranz y J. Prats Cuevas (eds.). Memoria histórica y enseñanza de la Historia (pp. 65-85). Ediciones Trea.

Santos, F. y Santos, M. (2011). Recordar para aprender: fuentes orales, memoria y didáctica en el estudio de la Transición Democrática en la Ribera de Tudela (Navarra). CLIO. History and History teaching, 37.

Sonlleva Velasco, M., Sanz Simón, C. y Rabazas Romero, T. (2018). Oralidad y patrimonio histórico educativo. La memoria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), 4(2), 306-324. http://dx.doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i2.9669

Trigueros Gordillo, G. (2014). Las fuentes orales en la Enseñanza Superior. Cabás, 12, 94-112. https://doi.org/10.35072/CABAS.2014.68.39.001

Downloads

Published

2024-03-21

How to Cite

Ortega Cervigón, J. I. (2024). Oral sources in initial teacher training for the study of the historical memory of Francoism and the transition. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 14, 67-80. https://doi.org/10.17398/2531-0968.14.04

Similar Articles

1-10 of 165

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>