Current research on Citizenship Education teachers: common concerns and explored paths (2010-2019)
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.10.189Keywords:
social science education, Citizenship Education, teachers, teaching profession, research of academic literatureAbstract
Teacher-centered studies continue to be essential to understand and improve problems related to educational practice. In the last decade, Citizenship Education has positioned itself as an area of special interest for educational research and for the Didactics of Social Sciences. This article presents the results of a review of empirical research on Citizenship Education teachers, published between 2010 and 2019. Its intention is to identify patterns, trends, tensions, and possible knowledge gaps in this field. A Scoping Review methodology is used, which leads to the selection of 47 papers. From its analysis, relevant information is extracted about the problems explored, the methodologies used and the main findings that have been reached. Among the results, the study of the aims and purposes that teachers attribute to Citizenship Education stands out as a recurring theme. In the same way, the pre-eminence of research focused on what teachers think and declare is verified, to the detriment of works that directly investigate their educational practices. In this sense, there is a need for a greater amount of research that addresses practical dimensions related to the teaching of citizenship.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.