Gender perspectives and student hate speech through the perspective of Chilean. Case study
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.11.52Keywords:
hate speech, gender perspective, gender discrimination, social networksAbstract
The present investigation deals with a little explored topic that is related to hate speech from a gender perspective. Mainly, it refers to investigate from the conceptions of teachers of history, geography and social sciences around the processes of teaching practices, as well as from the relationships and perceptions that students have, emphasizing the presence of those narratives that express hate from gender perspectives. The methodology is organized under the quantitative paradigm with a case study design, abandoning information generalization purposes. The sample is made up of 80 Chilean history and social sciences professors selected under intentional criteria based on the characteristics of the participants in relation to the study objectives. In addition, a non-probabilistic convenience sampling was carried out. A survey-type instrument was applied and analyzed under non-parametric statistical tests. Among the main conclusions, we can affirm the presence of hate speech that highlights gender inequalities in the classroom. Such narratives are issued, mainly, by the teachers and they extract them mostly from social networks. However, there is interest from them to combat such expressions, as well as from teachers to have tools and spaces to fight against such expressions.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.