Critical literacy and hate speech: a research in Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.42Keywords:
hate speech, counter-narrative of hate, citizenship education, critical literacy, dialectical thinkingAbstract
This dissertation analyzes the critical capacity of students when placed in front of a relevant social problem such as the hate speech, given that a great part of the information transmitted by the media or social networks is marked by the presence of hate speech. The research has been carried out among students in their third and fourth years of Secondary Education in three educational centers in the area of Barcelona. The results of the study have been obtained from different research activities: class activities with open and closed questions, for instance, the analysis of stories that appeared on social networks; discussion groups; interviews with Social Sciences teachers; and the analysis of the Catalan and Spanish Secondary Education curriculum. This article shows the results obtained from two questions from the dossier, answered by 159 students. The aim of this study is to verify the ability of students to analyze hate speech and build counter-narratives (of hate based) on the stories that appear on social networks and the media. The results obtained thus far, confirm that students do not seem to be capable of critical literacy in order to build counter-narratives of hate.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.