Spanish Transition in 2nd year of Baccalaureate: a comparison between national and Catalan textbooks

Authors

  • Adrián Magaldi Fernández Universidad de Cantabria

DOI:

https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.11

Keywords:

history; Transition; textbooks; baccalaureate; Spain; Catalonia.

Abstract

Considering the political crisis that arose in Spain due to the Catalan independence process, the use and abuse of history by nationalist sectors has received special attention, especially with regard to the manipulation and falsification that would contain the textbooks used in Catalonia. However, these approaches have mostly come from the social-media field, in many cases from a Spanish nationalism that distorts the analysis. In the absence of academic studies, this article aims to analyze the way in which history is taught in our country through a qualitative comparison between textbooks for the 2nd year of Baccalaureate at the national and Catalan levels. For this, a selection has been made that allows to investigate the treatment received by an episode of our recent history of special relevance: the Democratic Transition. Analyzing the narratives and interpretations of this process, a difference is observed between those directed at the national level and those focused on the Catalan sphere. However, in no case is there a deliberate manipulation or falsification of historical reality, but rather the predominance of different stories and images linked to the different areas to which they are addressed, which seem to reproduce and establish (self)perceptions about their own reality.

References

Aguilar, P. (1996). Memoria y olvido de la guerra civil española. Alianza.

Aróstegui, J. (2004). La historia vivida: sobre la historia del presente. Alianza.

Aróstegui, J. (2007). La Transición a la democracia, “matriz” de nuestro tiempo reciente. En R. Quirosa-Cheyrouze (Coord.), Historia de la transición en España: los inicios del proceso democratizador. (pp. 31-43). Biblioteca Nueva.

Babiano, J. y Tébar, J. (2019). Imágenes del pasado, políticas de memoria y ciencias sociales. En: Moreno, M.; Fernández Sirvent R. y Gutiérrez Lloret A. Del siglo XIX al XXI: tendencias y debates (pp. 109-113). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Beas, M. (1999). Los libros de texto y las Comunidades Autónomas: una pesada Torre de Babel. Revista complutense de educación, 10, 29-52.

Braga, G. y Belver, J. L. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-218.

Burguera, J. (2006). Usos i abusos del llibre de text. Perspectiva escolar, 302, 75-79.

Burguera, J. (2002). Los libros de historia del Bachillerato en Cataluña: análisis de los contenidos. Íber, 33, 95-108.

De Riquer, B. y Culla, J. (1998). La enseñanza de la historia desde una perspectiva catalana. Ayer, 30, 159-170.

Díez, E. (2012). La Memoria Histórica en los libros de texto. Foro por la Memoria y Ministerio de la Presidencia.

Ecoaula. (2019, 16 de octubre). El libro de texto mantiene un papel educativo esencial, según profesores, padres y expertos. elEconomista.es. Disponible en: https://www.eleconomista.es/ecoaula/noticias/10142990/10/19/El-libro-de-texto-mantiene-un-papel-educativo-esencial-segun-profesores-padres-y-expertos.html [Consulta realizada en octubre de 2022]

Encarnación, O. (2003). The myth of civil society: social capital and democratic consolidation in Spain and Brazil. Palgrave MacMillan.

Fernández, M. P. y Caballero, P. A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20, 201-217.

Forcadell, C. (1998). Historiografía española e historia nacional: la caída de los mitos nacionales. Ayer, 30, 101-112.

Fuertes, C. (2018). La dictadura franquista en los manuales escolares recientes: una revisión crítica. Revista Historia Autónoma, 12, 171-189.

Gallego, F. (2008). El mito de la Transición. La crisis del franquismo y los orígenes de la democracia (1973-1977). Crítica.

Gómez Carrasco, C. J. y López Martínez, A. M. (2014). Las imágenes de los libros de texto y su función en la enseñanza de la Historia. Diseño de un instrumento de análisis. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 13, 17-29.

González, C. (2017). Salvador Sánchez-Terán, un político de la transición. ACCI.

Hernández Sánchez, F. (2014). La enseñanza de la historia del presente en la España actual: entre el agujero negro y el relato intencional. Studia histórica: historia contemporánea, 32, 57-74.

Jimeno, A. (2022, 21 de junio). Adoctrinamiento ideológico en los libros de “Historia de España” de Bachillerato usados en Cataluña. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=d81wFqC0TUo [Consulta realizada en septiembre de 2022]

Jover, J. M.; Gómez-Ferrer, G. y Fusi, J. P. (2001). España: sociedad, política y civilización (siglos XIX-XX). Random House.

Juliá, S. (2014, 20 de julio). ¡Todavía la Transición!. El País.

Lemus, E. (2013). Made in Spain: de la autocomplacencia a la crisis. En: Quirosa-Cheyrouze, R. Los partidos en la Transición: las organizaciones políticas en la construcción de la democracia española (pp. 25-35). Biblioteca Nueva.

Linz, J. J. y Stephan, A. (1996). The Paradigmatic Case of Reforma Pactada-Ruptura Pactada: Spain. En J. J. Linz y A. Stephan (Coords.), Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern Europe, South America, and Post Communist Europe (pp. 87-105). John Hopkins University Press.

Magaldi, A. (2019). Reescribiendo la Transición. La memoria histórica y el nuevo relato de las élites. En M. Moreno, R. Fernández Sirvent A. y Gutiérrez Lloret (Coords.), Del siglo XIX al XXI: tendencias y debates (pp. 155-166). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Magaldi, A. (2022). El arte de perder. Alfonso Osorio, una biografía en transición. CEPC.

Maravall, J. M. (1984). La política de la transición. Taurus.

Martínez, N.; Valls, R. y Pineda, F. (2009). El uso del libro de texto de Historia de España en Bachillerato: diez años de estudio, 1993-2003, y dos reformas (LGE-LOGSE). Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 23, 3-35.

Martínez-Rodríguez, R.; Muñoz, C. y Sánchez-Agustí, M. (2019). Conocimientos y creencias del profesorado y su vínculo con las finalidades de la enseñanza de la historia reciente. La transición a la democracia en España como caso controvertido. Revista de Educación, 383, 11-35.

Molina, S.; Alfageme, B. y Miralles, P. (2010). El uso del libro de texto en el aula de historia de segundo de bachillerato. [Documento inédito del II Congrés Internacional de Didàctiques]

Molinero, C. e Ysàs, P. (2009). Movilización social y cambio político. De la crisis del franquismo a la consolidación de la democracia. En M. E. Nicolás y C. González Martínez (Coords.), Mundos de ayer: investigaciones históricas contemporáneas del IX Congreso de la AHC (pp. 363-386). Universidad de Murcia.

Montero, M. (1998). La enseñanza de la historia de España en el País Vasco. Ayer, 30, 171-182.

Ortiz de Orruño, J. M. (1998). Historia y sistema educativo: un debate necesario. Ayer, 30, 15-24.

Prats, J. (2012). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Iber, 70, 7-13.

Quirosa-Cheyrouze, R. (2008). La transición posible a la democracia en España. En C. Navajas y D. Iturriaga (Coords.), Crisis, dictaduras, democracia (pp. 63-70) Logroño.

Reyes, J. L.; Criado, A. A.; Fernández, B. y Lechuga, S. (2018). La Transición enseñada y aprendida en segundo de bachillerato. En F. Dubosquet y C. Valcárcel (Coords.), Memoria(s) en transición: voces y miradas sobre la Transición española (pp. 97-114). Visor.

Romero, B.; Conde, C.; Oya, F.; Muñoz, R.; Langosto, R. y Cruz, V. (2022). Adoctrinamiento ideológico en los libros de la asignatura de “Historia de España” de 2º de Bachillerato, utilizados en Cataluña de 2016 a 2022. AMES.

Santamaría, J. (1982). Transición a la democracia en el sur de Europa y América Latina. CIS.

Saz. I. (2011). Y la sociedad marcó el camino. O sobre el triunfo de la democracia en España (1969-1978). En R. Quirosa-Cheyrouze (Coord.), La sociedad española en la Transición: los movimientos sociales en el proceso democratizador (pp. 29-42). Biblioteca Nueva.

Van-Dijk, T. A. (2017). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203-222.

Downloads

Published

2023-03-29

How to Cite

Magaldi Fernández, A. (2023). Spanish Transition in 2nd year of Baccalaureate: a comparison between national and Catalan textbooks. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 12, 180-197. https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.11

Similar Articles

51-60 of 162

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>