The teacher’s initial training for the citizenship at a public university in Peru
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.15.79Keywords:
initial teacher training; citizenship; public policiesAbstract
Being a teacher today has regained new importance in the formation of citizens. On one hand, we want individuals who are critical and committed to their time, and for this, it is essential to understand the world we live in, to position ourselves within these new contexts of change and regulations. We are participants in the global and national crises, migration and its integration issues, as well as the political, economic, social, and cultural tensions of each region—factors that should enable us to provide responses in educational settings through critical reflection and participatory action. This academic work presents a qualitative and descriptive approach, arising from the analysis of documents related to the educational policy of our country: the General Education Law of Peru, the National Education Project, curricular plans, as well as the syllabus of the History and Geography degree program at a public university, with the aim of identifying, categorizing, and analyzing the subjects where citizenship-related issues are addressed, either explicitly or implicitly.
Finally, after conducting a documentary analysis of the syllabus from the History and Geography degree program at a public university in Lima, we present a discussion of the findings and the respective conclusions. It is important to mention that, regarding teacher training for citizenship, there are various Peruvian studies that provide a complementary perspective on the gaps between the teacher training intended to be provided at universities and the development of social science subjects in schools.
References
Bolívar, A. (2005). ¿Dónde situar los esfuerzos de mejora?: Política educativa, escuela y aula. Educação e Sociedade, 26(92) 859-888.
Cotrado, B. (2020). Políticas educacionais da nova gestão pública no Peru: os docentes na cultura da performatividade educacional. Olhar de professor, Ponta Grossa, 23, 1-13.
Cuenca, R., et al. (2016). Desencuentros con la Formación Docente para la Justicia Social. Currículos y Actitudes sobre Democracia y Ciudadanía. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 49-69. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.2.003
Damiani, V. (2020). Educating Pre-Service Teachers on Global Citizenship: Research Perspectives from a Preliminary Study in the Italian context. JSSE - Journal of Social Science Education, 19(4), 23-44. https://doi.org/10.4119/jsse-3468
Díaz, H. y Saavedra, J. (2000). La carrera del maestro en el Perú. Factores institucionales, incentivos económicos y desempeño. Grade.
Díaz, J. J. y Ñopo, H. (2016). La Carrera docente en el Perú. Capítulo 8. En Educación, rendimiento escolar, primera infancia, programas sociales, violencia doméstica, docentes, minería, montañas, cambios climáticos, normas sociales, comportamiento, Perú. investigación para el desarrollo en el Perú. Once balances. Grade.
Evangelista, O. (2009). Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. Acceso 12/01/2024 < http://www.dfe.uem.br/texto.Olinda.PDF>
García López, R., Sales Ciges, A., Moliner García, O., y Ferrández Barrueco, R., (2009). La formación ética profesional desde la perspectiva del profesorado universitario, Teoría de la Educación, 21(1), 199-221. https://doi.org/10.14201/3166
Ginocchio, l., Frisancho, S. y La Rosa, M. I. (2015). Concepciones y creencias docentes sobre la democracia en el colegio. Revista Peruana de Investigación Educativa, 7(1), 5-29.
Hernani, M. A. y Gonçalves, S. (2018). A formação de professores no Peru e no Brasil: aproximaçõese diferenças. Educación, 27(52), 26-45. 10.18800/educacion.201801.002
Kolstrein A.M. y Albañil, R.A.A. (2015). Informe Regional 2015: Educación ciudadana y formación docente en países de América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo.
Lobatón-Patiño, R., Precht Gandarillas, A., Muñoz Canessa, Í., y Villalobos Martínez, A. (2020). Racionalidades sobre formación ciudadana en la formación inicial docente. Estudio de caso en una universidad de la región del Maule, Chile. Perfiles educativos, 42(168), 76-93.
Luque, P. (2011). La política y programas de formación docente: análisis crítico. Revista Investigaciones sociales,15(27), 525-544. UNMSM/IIHS.
Manco Rueda, S. A., Franco Montoya, J. C., Agudelo Torres, J. F., y Parra Moncada, P. (2019). Sentidos de las prácticas discursivas en la formación de maestros en clave de educación para la paz y construcción de ciudadanía. Revista Lasallista de Investigación, 16(2), 223-238.
Oliart, P. (2011). Políticas educativas y la cultura del sistema escolar en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos y Tarea.
Pérez-Rodríguez, R., Curra Sosa, D., y Almaguer Mederos, L. (2020). Análisis preliminar de modelos SIRD para la predicción de la COVID-19: caso de la provincia de Holguín. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10(2). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300149
Sandoval, P. (2004). Educación, ciudadanía y violencia en el Perú: una lectura del informe de la CVR. Instituto de Estudios Peruanos y Tarea.
Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D., & Losito, B. (2010).Initial Findings from the IEA International Civic and Citizenship Education Study. International.
Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., & Friedman, T. (2018). Becoming citizens in a changing world: IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 international report (p. 243). Springer Nature. https://www.iea.nl/publications/study-reports/international-reports-iea-studies/becoming-citizens-changing-world
Silva, M. (2002). Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Fapesp e Autores Associados.
UNESCO (2017). La formación inicial docente en educación para la ciudadanía en América Latina: análisis comparado de seis casos nacionales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369972_spa
Wagner, A. T., Parkhouse, H., Glazier, J., & Cain, J. M. (2016). Expanding approaches to teaching for diversity and social justice in K-12 education: Fostering global citizenship across the content areas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas=Education Policy Analysis Archives, 24(1),67.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Carlos Palomino Paredes, Daniel Fabian Roca Flores Pinto, Ingrid Alvarado Alvarado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.