Skills of temporary historical consciousness in students of initial teacher training of Chile
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.06.24Keywords:
historical thinking, temporary historical consciousness, temporality, historical time, initial teacher trainingAbstract
This article is a first approach to the analysis of the results of an ongoing doctoral research of the author. It responds to the objective of assessing the skills of historical thinking and its teaching, which have the students of initial training at the beginning of the subject of didactics of the history. For this work we consider one of the skills of historical thinking and temporal historical awareness (Santisteban, 2010; Santisteban, González and Pagès, 2010). The following aspects were analyzed: past, present and future; temporary articulators such as change, continuity, quantitative and qualitative markers; and characterization of historical time depending on whether it is presented in a linear and / or simultaneous manner. The methodology to approach the investigation and give an account of its results is mixed with a qualitative predominance. The sample consists of 25 students belonging to three higher education centers in Chile. The instrument for collecting information is narrative, in which the students told how they would teach a historical topic. The results allow us to identify what are the strengths and weaknesses with respect to temporary historical consciousness skills, characterize the way future teachers think about teaching these skills and analyze how history, time and teaching are articulated.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.