Convention of the Rights of the Child in Early Childhood Classrooms
DOI:
https://doi.org/10.17398/2531-0968.09.238Keywords:
citizenship, rights, childhood, initial teacher training, qualitative researchAbstract
In the 2019-20 academic year, the celebration of the 30th anniversary of the Convention of the Rights of the Child (CRC) signing in 1989 had great media resonance, a milestone in the recent history of mankind. This was one of the reasons to start a reflective and research work with students of the Early Childhood Education Degree. Another reason was that shortcomings had been identified in the training acquired in previous academic years in implementing the didactic treatment of the Convention content from the point of view of social and critical educational knowledge. The object of the study is to learn how the 1989 CRC rights are taught and learned in the classrooms of the Early Childhood educational stage. For this purpose, after some in-depth study of the meaning of this Convention, a proposal to students was made to do a micro-ethnographic research during the phase of Practicum II so that they could observe and record how the teaching of historical time was developed. This work ended with the preparation of an individual report that also analyzed and interpreted how the commemoration was managed in the Early Childhood classrooms. The results obtained present a diverse reality in educational institutions when faced with working with the CRC.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autoría y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores y autoras han respetado la política de autoría de esta revista.